19 Aralık

Tüm Yönleriyle Gerilla Pazarlaması

 

 

İlk bakışta gerilla kelimesi çok iddialı görünüyor, değil mi? İsyan ve çatışma görüntülerini çağrıştırıyor, ancak bunu pazarlama kelimesinin yanına koyduğunuzda daha da kafa karıştırıcı olabiliyor. Gerilla pazarlama, sanılanın aksine bir tür kavgacı iletişim biçimi değildir. Aslında gerilla pazarlaması, geniş kitleler arasında marka farkındalığını, onları rahatsız etmeden artırması açısından oldukça sıra dışı bir pazarlama şeklidir. Gerilla pazarlaması nedir, örnekleri ve özellikleri nelerdir, gelin hep birlikte bakalım.

 

Gerilla Pazarlama Nedir?

Gerilla pazarlama, bir şirketin bir ürün veya hizmeti tanıtmak için sürpriz ve/veya alışılmadık etkileşimler kullandığı bir pazarlama taktiğidir. Gerilla pazarlaması, genellikle kişisel etkileşime dayanması, daha küçük bir bütçeye sahip olması, hedef kitlenin ilgisini çekmek için orijinal bir fikirden ortaya çıkması ve belirli bir alanda haberin yayılmasından sorumlu olan daha küçük destekçi gruplara odaklanması bakımından geleneksel pazarlamadan farklıdır. Bu pazarlama türü yaygın tek tip pazarlama kampanyaları yerine konum veya konumlar kullanmayı tercih eder.

 

Gerilla Pazarlama Türleri Nelerdir?

  • Viral (Buzz) Pazarlama: Viral pazarlama, ağızdan ağıza yayılıma odaklanan bir pazarlama tekniğidir. Genellikle sosyal medyada uygulanan bu strateji, bir kullanıcının bir şirketteki içeriği sosyal ağ, arkadaşları veya ailesiyle paylaşmasına dayanır. Gerilla pazarlama, kendi başına heyecan yaratmaya çalışmak yerine, müşterilerin bir ürün veya şirket hakkındaki farkındalığını organik olarak artırmasına güvenir.
  • Gizli Pazarlama: Gizli pazarlama, müşteri kendisine pazarlandığının farkına varmadan müşteriye pazarlama yapmaya çalışan düşük maliyetli bir stratejidir. En son televizyon izlediğiniz zamanı düşünün. Reklamlar sırasında tam olarak dikkatli olamasanız da TV reklamı veren firmalar siz farkında olmadan size ürün pazarlamaya çalışıyor olabilir.
  • Ortam Pazarlaması: Ortam pazarlaması, doğal çevreye uyum sağlamaya çalışan gerilla pazarlaması türleri arasındadır. Daha açık bir reklam biçiminin aksine, otobüs banklarındaki promosyonlar gibi ortam pazarlaması yapmak, bu tarz gerilla pazarlaması örnekleri arasında sayılabilir. Bazı pazarlama departmanları, açıkça öne çıkan bir gerilla pazarlama kampanyası oluşturmak yerine, müşterileri geri çevirme riskini en aza indirmek için daha incelikli gerilla pazarlama örnekleri için çaba göstermeyi tercih eder.
  • Tuzak Pazarlama: Bir spor karşılaşmasını izlediğinizi ve etkinliğe sponsor olan şirketlerin çeşitli reklamlarını gördüğünüzü hayal edin. Çoğu durumda şirketler, sponsor olmasalar da sponsor gibi görünmeyi gerektiren pazarlama taktiklerini uygulamaya çalışabilirler. Etkinlik sponsorluklarında popüler olan pusu ya da tuzak pazarlaması, hem paradan tasarruf etmek hem de gerçekleşen büyük bir etkinlikten yararlanmak isteyen şirketler tarafından genellikle bir gerilla pazarlama stratejisi olarak kullanılır, bu da gerilla pazarlaması özellikleri arasında oldukça öne çıkan bir özelliktir.
  • Projeksiyon reklamcılığı: Projeksiyon reklamcılığı, büyük ve büyüleyici reklamların genellikle binaların kenarlarına yerleştirilmesini kapsar. Bu gerilla pazarlama türü, şirketlerin özellikle etkinlikler için promosyonları kişiselleştirmesine olanak tanır. Sermaye yatırımları veya uzun vadeli anlaşmalar gerektiren daha kalıcı bir reklam biçimi yerine projeksiyon reklamcılığı daha gayri resmi olabilir ve daha az sermaye gerektirebilir.
  • Tabandan pazarlama: Tabandan pazarlama, daha az kaynağa dayanan bir gerilla pazarlama yaklaşımıdır. Tabandan pazarlamayı benimseyen şirketler, daha büyük pazarlama stratejilerinin aksine genellikle insanların zamanına dayanan (el ilanları dağıtmak gibi) düşük maliyetli pazarlama stratejileri kullanır. Genellikle yerel veya küçük şirketler tarafından kullanılan tabandan pazarlama, bir pazarlama kampanyası başlatmak için daha basit bir stratejidir.

 

Gerilla Pazarlaması Örnekleri Neler?

Muhtemelen tanıdığınız ve desteklediğiniz tanınmış markalar tarafından uygulanan çok sayıda gerilla pazarlama örneği vardır. Kullanılan pazarlama tarzının türüne göre gerilla pazarlamanın bazı özel örneklerini burada bulabilirsiniz:

  • Duvar yazısı: Grafiti genellikle bir kişinin boyalı çizimlerle mülkü tahrif ettiği bir suçla ilişkilendirilir. Bununla birlikte, en başarılı açık hava gerilla pazarlama kampanyalarından bazıları, şehrin sokaklarının ve sokaklarının bir markayı tanıtmak için dev tuvaller olarak kullanılmasını içerir.
  • Tanıtım gösterileri: Tanıtım gösterileri, açık hava gerilla pazarlamasının son derece yaygın bir örneğidir ve popüler bir marka, uzaydan atlayan bir adamın canlı etkinliğini dahi içerebilir!
  • Gizli pazarlama: Bu tür pazarlamanın aldatıcı olduğu düşünülebilir çünkü aslında belirli bir markanın reklamının yapıldığı gerçeğini saklayarak potansiyel müşterileri aldatmaktır. Özellikle son dönemde sosyal medyada tamamen kullanıcıdan çıkan, markayı kötüleyen ya da marka hakkında şikayetlerin yağdırıldığı videoların dahi bu tarz gizli bir gerilla pazarlama stratejisi olduğu düşünülmektedir. Şirketler bu tür kampanyaları her zaman uygular ve gizli pazarlama genellikle bir markanın halka açık bir etkinliğe katılmaları için insanlara önceden ödeme yapmasını ve ardından ilgili marka hakkında övünmesini de gerektirebilir.