29 Mart

Marka İmajı Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yaratılır?


En kaba tabiriyle marka imajı, tüketicilerin markanız hakkında ne düşündüğü anlamına gelir. Başka bir deyişle marka imajınız, markanızın tüketici zihnindeki yansımasıdır. Bu imaj zaman içerisinde oluştuğu gibi, tüketiciler bazında markanızla gerçekleştirdikleri etkileşim ve onunla yaşadıkları deneyimler sonucu şekillenir. Peki marka imajı nedir? En etkili biçimde bir marka imajı nasıl oluşturulur? Hepsi ve daha fazlası, marka imajını enine boyuna ele aldığımız bu yazımızda.


Marka İmajı ve Marka İmajı Stratejisi Nedir?

Marka imajı nedir diye baktığımızda, tüketicilerin markanıza dair zihninde oluşturduğu algı bütünü olduğunu söylememiz mümkün olur. Buna tüketicinin markanıza dair barındırdığı inançlar, fikirler ve izlenimler de dahildir. Elbette bir marka imajı stratejisi oluştururken bu imajın farklı tüketici kesimleri üzerinde farklı izlenimler yaratabileceğini de unutmamak gerekir. Her şirket, daha tatmin edici bir işletme yaratabilmek için güçlü bir imaj oluşturmaya çalışır. Güçlü bir marka imajına sahip olmanın doğal olarak pek çok farklı getirisi vardır:

  • Yeni tüketiciler markaya ilgi duyacağı için daha fazla kar
  • Aynı marka altında yeni ürünlerin tanıtılmasının kolaylaşması
  • Var olan tüketiciler için özgüven artışı
  • Var olan tüketicilerin daha fazla etkileşim kurmasının sağlanması
  • Daha iyi müşteri hizmetleri deneyimi


Nasıl ki güçlü ve iyi bir marka imajı markanın daha başarılı olmasına olanak sağlarken, kötü bir marka imajı da şirketin operasyonlarına zarar verebileceği gibi yeni ürün çıkartmasına da engel olabilir.


Marka İmajının Oluşmasında Etkili Olan Faktörler

Şirketlerin büyük bir kısmı zamanlarının, çabalarının ve kaynaklarının büyük bir kısmını bir marka kimliği yaratmaya harcar. Bunu yaparken markalarının nasıl görüneceğini planlar, tüketici müşteri ile iletişim kurduğunda nasıl hissetmesi gerektiğini tasarlar ve markanın tüketici zihninde nasıl bir konuma sahip olması gerektiğine karar verir. Bir araya geldiğinde tüm bunlar, markaya bir kişilik kazandırarak zaman içerisinde marka imajının da artmasına olanak tanır. Bir marka imajı, elbette sadece deneyim ve etkileşim ile oluşmaz; marka imajının oluşmasında etkili olan faktörler de oldukça mühimdir. Bazen bir marka hakkında bir haber okumak ya da bir influencer tarafından yapılan değerlendirmesini izlemek de marka imajının şekillenmesinde rol oynar. Tıpkı insan ilişkilerinde olduğu gibi; tüketici markanız ile tanıştığında kişiliğini değerlendirme altına alarak kurduğu etkileşimler sonucu onunla ilgili belli bir algı oluşturur.

 

Marka İmajı Örnekleri

Marka ve imaj söz konusu olduğunda bazı markalar vardır ki, bariz ve nokta atışı imajlarıyla artık milyonların kafasına yerleşmiştir. İşte herkesin hak vereceği, tarihin en bilinen marka imajı örnekleri:

  • Coca-Cola, mutluluk, iyi deneyimler ve birliktelik anlarında tüketilen bir ürün imajı olmasıyla ön plana çıkmaktadır. Marka, "orijinal kola" olduğunu ve "benzersiz bir tada" sahip olduğunu ön plana çıkartır.
  • McDonald's, hızlı ve ekonomik yemek hizmet etmesiyle bilinir.
  • Rolls-Royce, zengin ve nüfuz sahibi insanlara özel olarak üretilen premium bir marka imajı verir.
  • Nike ise sadece spor giyim alanında uzmanlaşmış, kült bir marka imajıyla ön plana çıkmayı başarır.

 

Marka İmajı Nasıl Oluşturulur?

Marka imajı yaratmak, bir gün içerisinde yapılacak bir iş değildir; uzun zaman, istikrarlı bir çalışma ve bol çaba gerektirir. Marka imajı oluşturmaya başlarken hedef kitlenizi belirlemeli, en kritik işletme hedeflerinizi listelemeli, marka kişiliğinizi oluşturmalı ve temel bir iletişim stratejisi planlamalısınız. Bunun ardından marka imajınızı güçlendirmek için temel iletişim stratejinizi en etkili şekilde dağıtacak bir halkla ilişkiler çalışması yürütmeniz gerekir. Halkla ilişkiler, kilit mesajlarınızı bloglarda, ticari yayınlarda ve haber akışlarında paylaşarak markanızı bir düşünce lideri olarak konumlandırır. Bunun gibi sosyal medya da oldukça güçlü bir araçtır ve marka imajını yaygınlaştırma konusunda aktif rol oynar. 3. parti validasyonu elde etmek için sektörünüz çerçevesinde düzenlenen ödüllere katılarak ödül kazanmaya çalışmak, düzenli olarak faydalı ve güncel içerikler üretmek, gereken yerlerde paralı reklamlar vermek ve organik aramalarda üst sıraları hedeflemek de marka imajınızı güçlendirmenize yarayacak taktiklerden birkaç tanesi. Bunların yanı sıra ROI'nizi arttırmak için e-mail pazarlaması kanallarına başvurabilir ve düzenli aralıklarla etkinlikler düzenleyerek markanızın her daim görünür, tanınır ve gündemde olmasını sağlayabilirsiniz.