Girişimcilik Nedir? Başarılı Girişimcilerin Özellikleri Nelerdir?
Girişimcilik, bir işletmeyi geliştirmek, organize etmek ve yönetmek üzere sahip olunan kabiliyet ve hazırlık olarak tanımlanır. Girişimci (Entrepreneur) kavramı, bir işletme kurarak başlatan kişiyi ifade etmek için kullanılır ve kökeni, aslında Fransızca "girişmek" anlamına gelen "entreprendre" kelimesinden gelir. Girişimcilik, sadece bir hayal sahibi olmaktan ve elinde yatırımlık yüksek bir meblağ bulundurmaktan çok daha öte bir kavramdır. Peki girişimcilik ne demektir, başarılı girişimci insanların özellikleri nelerdir ve girişimcilik çeşitleri nedir? Gelin, hep birlikte öğrenelim.
Girişimcilik Nedir?
Girişimcilik, yeni işletmelerin nasıl yaratıldığını ele alan bir kavram anlamını taşımakla birlikte, kar elde etmeyi amaçlayan yeni bir işletmenin gelişimi, organizasyonu ve yönetilmesi süreçlerini de kapsar. Girişimcilik bütün bunların yanı sıra şimdilerde aynı zamanda yeni iş imkanları yaratmak ve kar temelli iş modelleri geliştirmek konularını ele alan bir fakülte bölümüdür.
Girişimci ise bir fikre sahip olan ve bu fikri bir hizmet ya da ürüne çevirerek kişileri satın almaya teşvik eden kişi olarak tanımlanır. Bir girişimci, yeni bir işletme kurmanın getirdiği riskin büyük bir kısmını üstlenen kişi olmakla birlikte yeni işletmesinin inisiyatiflerini alır ve genellikle vizyoner bir yenilikçi olarak görülür. Girişimcilik küçük işletme sahiplerini, içerik yaratıcılarını, start-up kurucularını da kapsadığı gibi bir işletme kurmak ve kendileri için çalışmak isteyen herkesi ele alabilir.
Başarılı Girişimci Özellikleri Nelerdir?
Söz konusu girişimci özellikleri olduğu zaman başarılı girişim sahiplerini tek tip bir profil altında sınırlandırmak pek doğru değildir. Bununla birlikte bu zamana kadar başarılı olan girişimlerin kurucuların ve ilham veren işlere imza atmış olan girişimcilerin bazı ortak yönleri de yok değil. Başarılı girişimci özellikleri en kaba haliyle şu şekilde sıralamak mümkün:
- Etkili bir biçimde iletişim kurarlar: Eğer iletişim kuramıyorsanız, herhangi bir şeyi gerçekleştirmeniz pek de mümkün olmayacaktır. Fikirlerinizi ve bakış açılarınızı karşı tarafa iletmek, pazarlık yapmak, bir çalışanı eğitmek ve sunumlar yapmak, iş dünyasının olmazsa olmaz yetkinlikleri arasında yer alıyor.
- Çok yönlüdürler: İşiniz henüz yeniyken belli başlı sorumlulukları ele alarak inisiyatif almak, işin nasıl yapıldığını temelden öğrenmek için harika bir fırsat. Bu durum, hem girişimcilerin kendisi hem de o girişimde çalışan personel için geçerli. Girişimde görev alan herkes ne kadar bilgili ve donanımlıysa, girişimde o kadar az sorun çıkar. Birden fazla beceri üzerinde çapraz eğitim almak da süreçleri daha pürüzsüz hale getireceği gibi müşterilerin de bundan faydalanmasına olanak sağlar.
- Uyumludurlar: Yeni bir şirket başlamak, deneme yanılma yoluyla yapılması gereken bir şeydir. Hatadan ders alıp tekrar kalkabilmek, aynı zamanda da kendini işin akışına bırakabilmeyi bilmek gerekir. Girişimciler, bu süreç boyunca yeni koşullara adapte olabilmeli ve farklılığa hızlı ve etkili bir biçimde yanıt verebilmeliler. Bu konuda açık görüşlü olmak büyük yarar sağlar; bazen en iyi fikirler, en başta göremediğimiz ya da görmezden geldiğimiz fikirler olabilir.
- Finansal olarak bilgili ve sezgilidirler: Nakit akışı, her işletmenin en kritik yönlerden biridir. Her ne kadar muhasebecilik, girişimciliğin en az heyecanlı yönü olsa da, hesaplardan haberdar olmak ve bütçe dahilinden çıkmamak hem kısa hem uzun vadede fayda sağlayan bir bakış açısıdır.
- Dayanıklıdırlar: Girişimciliğin doğasında denemek, başarısız olmak, sonra da yeniden denemek yatar. Girişimci insanları diğerlerinden ayıran en önemli özelliklerden bir tanesi, başarısız oldukları anda pes etmemeleri ve yola devam etmeleri. Hatalarımız bize çok değerli dersler öğretir, dolayısıyla eğer başarılı olmak istiyorsanız, pes etme lüksünüz yok demektir.
Girişimcilik Türleri Nelerdir?
Girişimcilik ve iş kurma dünyasında en yaygın olan girişimcilik türlerini şu şekilde sıralayabiliriz:
- Sosyal Girişimcilik: Sosyal girişimciler, iş fırsatlarını sosyal sorunları çözmek için kullanırlar. Bir topluluğun sosyo-ekonomik iyiliğini geliştirmenin ve iyileştirmenin en etkili yollarından bir tanesi, kar amacı gütmeyen bir üçüncü parti ile iş birliği yapmaktır. Bill Clinton, Florence Nightingale ve Maria Montessori, bu anlamda en iyi girişimcilik örnekleri arasında yer alır.
- Kurum içi Girişimcilik: Kurum içi girişimcilik, iç girişimcilik olarak da bilinir ve firmaların kendi çalışanlarının girişimlerini desteklemesinden oluşur. Bu girişimcilik türünde en önemli nokta, şirketin çalışanlara kendi projesini tanıtma ve değerlendirme fırsatı tanıyabilmesidir. Google News, PlayStation ve Post-it, bunların en güzel örneklerindendir.
- Ticari Girişimcilik: Ticari girişimcilik, aslında girişimcilik türleri arasında en yaygın olandır. Girişimciler, bulundukları sektörde ihtiyaç duyulduğuna inandıkları bir alanda bir iş kurmaya karar verir ve bu işletmenin kurulması için gereken sermayeyi girişimcilik için karşılarlar. Sermaye karşılandığında artık kara geçişmiş olur, yani artık gelecek olan para girişimcinin cebine girecektir.
- Teknoloji Girişimciliği: Teknoloji girişimciliğin aslında daha iyi bilinen bir adı vardır, o da "start-up"tır. Start-up’lar, hedef kitlelerine katma değeri yüksek ürün ya da hizmet sunmayı amaçlar.
- Sanal Girişimcilik: Dünya genelinde internet kullanımının yadsınamayacak bir hızlı yayıldığı günümüzde sanal girişimcilik de bu vesileyle hız kazanmış durumda. Sanal girişimcilik, internet üzerinden girişimcilik faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve e-ticaret yoluyla hizmet ya da ürün satılmasını ifade eder. Özellikle son dönemlerde kadın girişimciler, bu alanda önemli bir rol oynamaktadır.
Ayrıca girişicilik dünyasındaki milyon dolarlık değeriyle öne çıkan unicorn girişimle hakkında kapsamlı bilgi almak için bu yazıyı okuyabilirsiniz.