Kariyeriniz boyunca bir noktada, işle ilgili geri bildirim vermeniz veya almanız gerekebilir. Bunu etkili bir biçimde yaptığınızda, geri bildirim vermek ve almak, bir kişinin veya şirketin büyümesi için yararlıdır. Bu yazıda, etkili geri bildirimin ne olduğunu, neden önemli olduğunu ve nasıl verileceğini tartışacağız.
Etkili geri bildirim, olumlu (iltifat gibi), olumsuz (düzeltici bir önlem gibi) veya nötr (genel bir gözlem gibi) olabilen girdi vermenin bir yoludur. Geri bildirim türlerinden bağımsız olarak bu olgu alıcı için her zaman yararlıdır. Düzenli olarak geri bildirim vermek alıcılara, istenen sonuçlara katkıda bulunan iç görü veya öneriler sağlar. Etkili geri bildirim vermek istiyorsanız, eylemleri ve performansı değiştirmek, iyileştirmek veya sürdürmek için gereken yön konusunda destekleyici, cesaretlendirici ve spesifik olmayı hedeflemelisiniz.
İşyerinde geri bildirim almak ve vermek, davranışları değiştirmek, üretkenliği artırmak ve performansı değerlendirmek için önemlidir. Çalışanların ve yöneticilerinin neyi iyi yaptıklarını ve daha iyi yapabilecekleri alanları bilmeleri gerekir, böylece neleri yapmaya devam edeceklerini veya neleri değiştireceklerini bilirler. Burada nihai amaç, daha yüksek bir seviyede performans göstermeye devam etmek için kendinize ve iş arkadaşlarınıza meydan okumaktır. İşyerinde geri bildirim vermek ve almak için diğer nedenleri şöyle özetleyebiliriz:
1. Amacınızı bilin ve belirleyin: Her şeyi olumlu ve yapıcı tutmak adına geri bildirimde bulunmak için iyi bir nedeninizin olması size katkı sağlayacaktır. Ulaşmayı umduğunuz sonucun farkında olun; samimi bir ilgi, meslektaşınıza koçluk veya rehberlik etme arzusu ve onların büyümesini destekleme ve izleme taahhüdüne sahip bir yerden, düzeltici geri bildirim sağlayın.
2. Kişiye değil davranışa odaklanın: Geri bildirim, kişinin nasıl göründüğünü, düşündüğünü, kim olduğunu veya neye inandığını değil, davranışlarımı hedeflemelidir. Kişiliğe, zekaya veya diğer kişisel tanımlayıcılara yönelik yorumlar yapmaktan kaçınmak ve bunun yerine konuşmayı tartışılmaya ihtiyaç duyan duruma yönlendirmek önemlidir.
3. Davranışın sizi nasıl etkilediğine odaklanın: Önemli olan, yalnızca nasıl hissettiğinizi veya neyi sevdiğinizi ya da sevmediğinizi ele almak, başkaları adına veya onların niyetlerinin ne olabileceğine dair kendi fikriniz hakkında konuşmaktan kaçınmaktır. Örneğin, kişinin bir şey yaptığında veya söylediğinde bunun sizde belirli bir hissiyat uyandırdığını bilmesini sağlayabilirsiniz.
4. Soru sorun: Sohbeti sorularla başlatarak, diğer kişiyi tartışmaya davet etmiş olursunuz. Soru sormak aynı zamanda onların duruma ilişkin anlayışlarını değerlendirmenize ve onların bakış açılarını duymanıza olanak tanır.
5. Spesifik olun: Belirleyici, ayrıntılı geri bildirim örnekleri kullanmak, alıcının durumun ne olduğu ve hangi davranışları değiştirmesi veya sürdürmesi gerektiği konusunda net bir anlayış oluşturmasına yardımcı olur. Ayrıca, spesifik olduğunuzda, konuşma tam olarak ele alınması gereken soruna veya duruma odaklanır.
6. Geri bildirim vermek için geç kalmayın: Geri bildirim, belirli bir davranış ortaya çıktıktan sonra mümkün olan en kısa sürede verdiğinizde en yararlı olanıdır. Sorunları daha önce ele almak şeffaflık sağlar ve birine ileriye dönük çabaları iyileştirmek için gerekli davranışları hemen yerine getirme şansı verir. Ek olarak, zamanında övgüde bulunmak olumlu performansı güçlendirir.
7. Anın farkında olun: Geri bildirim vermek için en iyi zaman, duyguların yüksek olduğu zamanlar değildir. Alıcının geri bildirimi duymaya daha açık olduğu ve yapıcı ve yardımsever bir şekilde vermek için doğru duygusal durumda olduğunuz bir anı beklemek en iyisidir. Zamanlama konusunda daha derinlemesine bilgi için En Etkili Zaman Yönetimi Teknikleri yazımızı inceleyebilirsiniz.