10 Ağustos

E-ticaret İş Modelleri

 

Fiziksel mağazacılığın en büyük destekçisi ve vazgeçilmez bir parçası olan e-ticaret, dünyada olduğu kadar ülkemizde de varlığını, büyük ilerlemeler kaydederek devam ettiriyor. Fiziksel alışveriş yapmaya alışık olan hedef kitle, ekonomik olma yolları ararken kendini, internette fiyat ve kampanya araştırması yaparken bulabiliyor. Hem daha zahmetsiz hem de çoğu zaman çok daha ekonomik olan internet alışverişi, dijital dünyada sayısız firmanın ve markanın varlığıyla mümkün oluyor. Toptancısından perakendecisine çeşit çeşit işletme, farklı e-ticaret iş modelleri ile faaliyetlerine devam ederken müşterisini de memnun etmeye çabalayarak ayakta kalıyor. Biz de kapsamlı bir “e-ticaret iş modelleri nelerdir?” araştırması yaparak bu konuda merakı olanlara yanıt bulmaya çalıştık. Yazının devamını okuyarak en çok tercih edilen e-ticaret iş modelleri ve avantajları hakkında fikir sahibi olabilirsiniz.

B2B İş Modeli Nedir?

B2B iş modeli nedir, diye merak ediyorsanız doğru yerdesiniz. Bu kısımda “Business to Business” olarak İngilizceye yerleşmiş olan terimin açıklamasını yapacağız. “İşletmeden İşletmeye” olarak Türkçemize çevrilen bu e-ticaret iş modeli, halk arasında toptan satış olarak bilinir. Bu modelde bir işletme, başka bir işletmeye mal ya da hizmet satışı gerçekleştirir. Buradan da açıkça görüldüğü üzere B2B iş modelindeki şartlardan biri her iki tarafın da tüzel kişilik olması gerektiği. Alıcı da satıcı da bir şirket kimliğine sahip olmalı. Alibaba ve Avansas, bu alandaki şirketlere verilebilecek örneklerden sadece ikisi. Her iki taraf, dijital bir çatı altında buluşarak alışverişini gerçekleştirir. B2B iş modelinin avantajlarını sıralayacak olursak şöyle bir liste çıkarmak mümkün:

  • Diğer iş modellerine kıyasla stok maliyetler azdır.
  • Tahsilat süreçleri hızlıdır.
  • 7/24 faaliyettedir.
  • Üretim aşamasında düşük maliyet faydası mevcuttur.
  • Pazarlık imkanı vardır.

B2C İş Modeli Nedir?

B2C iş modeli ise B2B’den farklı olarak “İşletmeden Tüketiciye” anlamına gelen bir çeşit olarak karşımıza çıkıyor. Her gün defalarca kez kullandığımız market ve tekstil markaları, B2C iş modelini uygulayan markalara güzel birer örnek teşkil edebilir. Günlük gıda alışverişlerimiz, ihtiyacınız olan kıyafetler, son teknoloji elektronik cihazlar ve daha neler neler… Tüm bunların satışını gerçekleştiren firmalar, dijital ortamda alıcıyla buluşarak ihtiyaçları karşılamaya çabalıyor. Gelin B2C avantajlarına hep birlikte göz atalım.

  • Diğerlerinde olduğu gibi B2C iş modelinde de 7 gün 24 saat alışveriş
  • Fiziksel mağazacılığa kıyasla çok daha ekonomik
  • Oturduğunuz yerden zahmetsiz satın alma
  • Özel indirim ve kampanya bulma
  • Binlerce ürüne aynı anda ulaşma
  • Tek platformda pek çok farklı markanın ürününü inceleyebilme
  • Cayma hakkı ve iade kolaylığı
  • Taksit ve alışveriş kredisi imkanı

Ayrıca B2B iş modeli hakkında daha kapsamlı bilgi edinmek isterseniz B2B Nedir, Nasıl Yapılır? yazımızı inceleyebilirsiniz.

C2C İş Modeli Nedir?

B2B ve B2C’nin ardından dünyada en çok kullanılan bir diğer iş modeli de C2C. “Customer to Customer”, yani “Tüketiciden Tüketiciye” anlamına gelen bu iş modeli, adından da basitçe anlaşıldığı üzere kişiler arası alışveriş demek oluyor. Burada alıcı da satıcı da gerçek kişilik. Çoğunlukla ikinci el ürün alışverişinin gerçekleştiği bu iş modelinin dünyada ve ülkemizde örnekleri yaygın. Alıcı ve satıcı dijital dünyada bir araya geliyor ve ihtiyaçlarını karşılıyor. Tekstilden elektroniğe, ayakkabıdan aksesuara onlarca farklı kategoriden ürünün satışının yapıldığı bu iş modelinde dijital platform, tarafları buluşturan bir aracı konumunda. C2C avantajları ise şöyle özetlenebilir:

  • İhtiyaçlara en ekonomik yoldan çözüm
  • Kolay ve zahmetsiz alışveriş
  • Satıcı için pratik kazanç
  • Alıcı için ucuz ürün
  • Kullanılmayan malların ideal yolla değerlendirilmesi
  • Envanter için sermaye ihtiyacı yok