13 Eylül

Dropshipping Nedir?

 

E-ticaret dünyasında adını sıkça duymaya başladığımız dropshipping nedir merak ediyorsanız bu yazı ile birlikte kafanızdaki soru işaretlerini giderebilirsiniz. Bu yenilikçi iş modeli, ticarete atılmak isteyen herkesin ilgisini cezbediyor. Tabi, dropshipping yönteminin pek çok avantajlı yönüyle birlikte bazı dezavantajları da bulunuyor. Siz de dropshipping nedir ve dropshipping nasıl yapılır gibi en çok merak edilen soruların cevaplarını öğrenmek için okumaya devam edin.

Dropshipping Ne Demek?

Dropshipping ne demek sorusunun yanıtı kısaca stoksuz e-ticaret veya stoksuz satış olarak tanımlanıyor. Peki stoksuz nasıl satış yapılıyor? Bu iş modelinde, satış online ortamda gerçekleşiyor. Satışı gerçekleştiren mağaza veya marka ise elinde herhangi bir ürün bulundurmuyor. Gelen siparişe göre tedarikçiden istenilen ürünü alıyor. Üstelik bu yöntemde tek bir tedarikçi ile çalışma zorunluluğu da bulunmuyor. Eğer dropshipping nedir nasıl yapılır merak ediyor ve bu alana giriş yapmak istiyorsanız birden fazla tedarikçiyle anlaşıp ürün seçeneğinizi çoğaltabilirsiniz. Dropshipping iş modeli, e-ticaret sitelerinde veya online pazaryerlerinde sıkça uygulanıyor.

Dropshipping Nasıl Yapılır?

 Dropshipping sisteminin temelinde üç taraf bulunuyor. Bunlar; tedarikçi, müşteri ve satıcı. Bu açıdan bakıldığında dropshipping için gerekenler oldukça basit. Peki, bu taraflar arasında nasıl bir süreç işliyor? En temel şekliyle anlatacak olursak adımları aşağıdaki gibi sıralayabiliriz;

  • E-ticaret yapmak isteyen satıcı, tedarikçilerle anlaşır.
  • Tedarikçilerden XML alıp satışın yapılacağı siteye entegre eder.
  • Ürün satışı site üzerinden gerçekleşir.
  • Satıcı, siparişi tedarikçiye iletir ve genellikle bu aşamada ödemesini yapar.
  • Tedarikçi ise satıcıdan gelen fatura ile birlikte istenilen ürünü paketleyip kargoya verir.
  • Son olarak satışın yapıldığı platformun anlaşmasına göre satıcının tahsilatı gerçekleşir.

Türkiye Pazarında Dropshipping

Türkiye'de dropshipping yapmak isterseniz hem yurt içi hem de yurt dışı kanallarda satış yapabilirsiniz. Global bir iş modeli olan stoksuz satış, müşteri bulabildiğiniz her yerde fırsatları önünüze sunuyor. Eğer satışlarınızı yerel pazar ile sınırlı tutmak istiyorsanız öncelikle Türkiye'de geçerliliği olan bir iş fikri bulmalısınız. Bunun için de e-ticaret istatistiklerinden, trend ürünlerden ve ürün tavsiyelerinden yararlanabilirsiniz. Dropshipping ürünleri tek bir kategoriyle sınırlı kalmadan pek çok farklı alanda alıcı buluyor. Bu nedenle yaratıcı düşünmek ve tüketicilerin taleplerini iyi analiz etmek büyük önem kazanıyor. Dropshipping en çok satılan ürünler arasında şu çeşitler önce çıkıyor;

  • Cep telefonu aksesuarları
  • Organik ürünler
  • Takı ve aksesuarlar
  • Hediyelik eşyalar
  • Giyim ve diğer tekstil ürünleri
  • Spor kıyafetleri ve aksesuarları
  • Ev dekorasyon eşyaları

Satış yapacağınız ürünleri belirleyip konseptinize karar verdikten sonra rakiplerinizi de belirlemeniz gerekiyor. Kuracağınız iş modelinde başarıyı yakalayabilmeniz için rakiplerinizi belirlemeniz oldukça önemli. Böylece diğer satıcıların fiyat belirleme stratejilerini ve pazarlama faaliyetlerini inceleyebilirsiniz. Bu tür araştırmalar, daha isabetli kararlar verme yolunda size kılavuzluk edecektir. Rakiplerinizin güçlü yanlarını, zayıflıklarını ve kendilerini nasıl farklılaştırdıklarını da gözlemlemelisiniz. Böylece e-ticarette kendi konumunuzu belirleyebilirsiniz.

Avantajlar ve Dezavantajlar

Dropshipping'in en önemli avantajları arasında ilk sırayı düşük maliyet alıyor. Bunun sebebi ise ticarette maliyeti artıran üretim, depolama ve paketleme gibi ek masrafların bulunmaması. Siz de düşük bir başlangıç maliyetiyle e-ticaret alanına atılmak istiyorsanız dropshipping seçeneğini değerlendirebilirsiniz. Üstelik bu tür bir iş modelini yürütmek için büyük ölçekli organizasyonlara da ihtiyacınız yok. Düşük sermaye yatırımı ve basit operasyonel yapısı sayesinde bu yöntemde zarar riski de minimuma indiriliyor. Ayrıca harici bir ofis ya da depoya ihtiyaç duymadığınız için home-office olarak çalışabilme ve tüm süreçlerinizi online kanallar üzerinden yürütebilme özgürlüğüne sahipsiniz. Dropshipping iş modelinin en avantajlı yanlarından biri de kargo gönderiminin tedarikçi tarafından yapılması. Böylece hem sorumluluklarınız azalıyor hem de kargo anlaşmaları yapmanıza gerek kalmıyor. Siz de tüm bu avantajlı özellikler sayesinde dropshipping dünyasına kolayca adım atabilirsiniz.

Organize bir şekilde yürütüldüğünde dropshipping, karmaşıklıktan uzak yapısı ve kolaylığı ile pek çok farklı avantaj sunuyor. Fakat bu iş modelinin dezavantajlı yönleri de bulunuyor. Dropshipping yapan satıcılar genellikle online pazaryerlerinde satış yapıyor. Bu durumda da pazaryerlerinin aldığı komisyonlar satıcının karını düşürüyor. Üstelik, komisyon mantığı ile çalışan dropshipping'te satıcılar hem dropshipping yapanlarla hem de e-ticaret satıcılarıyla rekabet ediyor. Önemli bir girişimcilik alanı olan dropshipping'in içerisinde de rekabetin oldukça çekişmeli olduğunu belirtmek gerek. Diğer yandan bu iş modelinin avantajlı yönleri arasında yer verdiğimiz kargo süreçleri de dezavantaj yaratabiliyor. Çünkü tedarikçinin ya da kargo firmasının sorumlu olduğu hatalar sebebiyle dönüşler satıcıya yapılıyor. Bu olumsuz geri dönüşler, mağazanın pazaryerlerindeki puanlarını düşürebiliyor veya alışveriş yapacak diğer müşterilerin kararlarını etkileyebiliyor.