12 Aralık

Dark Store Nedir?

 

 

Dark store, müşterilerin girmesine izin veren veya vermeyen, ancak yine de uygun teslimattan seçim yapılabilecek daha geniş bir ürün yelpazesine sahip olup, perakende deneyiminin birçok yönünü geliştiren fiziksel dağıtım merkezlerinden çevrimiçi siparişlerin karşılanmasını sağlar. Dark store nedir, ne anlama gelir, dark store avantajları nelerdir, gelin birlikte bakalım.

 

Dark Store Nedir?

Kısaca dark store, pandeminin başlangıcında ilgi görmeye başlayan yeni bir perakende iş modeli olan, kısa veya uzun vadede çevrimiçi siparişleri yerine getirmek için gerçek mekanda faaliyet gösteren bir mağazadır. Pandemi dönemi ansızı geldiğinde, fiziksel mağazaların kapalı olması ve çok fazla alışverişin web'e kayması nedeniyle, gerçek mekanda faaliyet gösteren mekanların kapalı raflarında duran envanteri hareket ettirecek ve dijital muadilleriyle rekabet edecek bir yola ihtiyaç vardı. Markaların buna yanıtı, gerçek mekanda faaliyet gösteren bazı konumları, ürünlerin orijinal olarak webden satın almış müşteriler tarafından alınıp teslim edilebileceği mini ikmal depolarına dönüştürmek oldu. Türkiye'deki dark store örneklerine baktığımızda henüz Avrupa ve Amerika kadar yaygınlaşmış bir kullanımı olmamakla birlikte dark store ya da semi-dark store olarak nitelendirebileceğimiz Getir, BanaBi, istegelsin ve Migros Sanal Market gibi markalar örnek verilebilir.

 

Dark Store'lar Nasıl Çalışır?

Dark store'lar, online alışveriş yapanların satın aldıkları ürünleri teslim almalarını kolaylaştırmayı amaçlar. Bazıları, normal bir mağaza gibi koridorlar ve raflarla kurulur, ancak herhangi bir tanıtım levhası veya teşhiri yoktur. Toplayıcı olarak bilinen çalışanlar, müşteri siparişlerini yerine getirmek için ürünleri toplayarak koridorlarda gezinirler. Diğer dark store çeşitleri ise daha çok depolara benzer ve farklı derecelerde otomatikleştirilebilir. Robotlar, siparişleri hem birleştirmek hem de hazırlamak için kullanılabilir veya mağazalar, daha sonra siparişleri teslimat için hazırlayan paketleyiciler için öğeleri toplamak üzere otonom arabalardan yararlanabilir. Hibrit veya 'yarı dark' bir yaklaşım kullanan mağazalar da var. Bu satış noktalarında, tüketiciler online siparişlerini de alabilir, aynı zamanda diğer ürünleri seçmek için koridorlarda dolaşabilirler. Bazı dark store'lar 24 saat çalışır, siparişleri gece paketler ve öğleden sonraları stokları yeniler. Müşteri alımları ve teslimatları, geleneksel gündüz ve akşam alışveriş saatlerinde gerçekleşir.

 

Dark Store Avantajları Nelerdir?

Alışveriş kalıplarında büyük bir değişiklikle mücadele eden perakendeciler için dark store modeli, daha geniş ürün seçimini sağlamaya yardımcı olan ek alandan, 24 saat operasyona ve esnek sipariş karşılama ve iade seçeneklerine kadar çok sayıda avantaj sunar. İşte en çok öne çıkan dark store avantajları:

 

  • Ek kapasite ve azaltılmış nakliye maliyetleri: Koridor alanını depolama alanı lehine azaltarak, bir dark store perakendecilere ek kapasite sağlar. Bu, mağaza başına satış yoğunluklarını artırmalarına olanak tanır ve ayrıca teslimat noktasına daha yakın konumlardan sevkiyat yapma fırsatı yaratır.
  • Daha kapsamlı ürün seçimi: Daha az kapasite sınırlaması olduğundan, dark store'lar perakendecilerin daha geniş bir ürün yelpazesini stoklamasına izin verir. Ek depolama ve nakliye alanı, perakendecilerin ellerinde daha fazla envantere sahip olmalarını sağlar. Örneğin, giyim ve ayakkabı mağazaları tek boyutlu ürünleri hazırda tutabilirken, marketler daha küçük hacimlerde satılan ancak daha yüksek marjlar sunan daha sıra dışı ürünleri taşıyabilir.
  • Daha fazla ürün mevcudiyeti: Daha büyük stokları göz önüne alındığında, müşterilerin aradıklarını tipik bir perakende satış mağazasından ziyade bir dark store'da bulma olasılıkları daha yüksektir. Dark store'ların operasyonları online olarak verilen siparişleri toplamaya ve yerine getirmeye yönelik olduğundan, dark store operatörleri stok seviyeleri üzerinde mağaza içi perakendecilere göre çok daha sıkı kontroller sağlayabilir ve bu da daha iyi ürün bulunabilirliğine katkıda bulunur.
  • Daha yüksek mağaza verimliliği: Otomasyon ve veri analitiğinin daha yoğun kullanımı nedeniyle, dark store'lar geleneksel vitrinlerden daha verimlidir. Malların depolanmasına, seçilmesine ve gönderilmesine yardımcı olmak için robotları ve diğer gelişmiş teknolojileri benimseyen bu satış noktaları, daha az işçiyle daha fazla ürünü daha hızlı teslim edebilir.
  • Taze ürünler için daha iyi kalite: Et ve taze ürünler gibi çabuk bozulan ürünlerle uğraşırken, dark store'lar daha iyi kalite sağlayabilir. Birçok tüketici, kısa ürün ömürleri nedeniyle çabuk bozulan ürünleri webden satın almaktan çekiniyor. Ancak dark store tabanlı süpermarketler, stok rotasyonunu yönetmede ustadır ve ayrı olarak soğutulmuş çalışma bölgelerini kullanır, bu da daha yüksek kaliteli taze yiyecekler sağlar. Mallar kamyonete yüklenirken sadece birkaç dakikalığına ortam sıcaklığına maruz kalır ve tüm öğeler için ömür boyu garanti verilir.
  • Daha az teslimat hatası: Dark store'lar, siparişleri bir araya getirirken daha az hata yaparak daha fazla müşteri memnuniyeti sağlar. Bu, büyük ölçüde, doğru mallar yüklenmedikçe konveyör bantlarının tepsileri bir sonraki istasyona taşımasını önleyen tarama teknolojisinden kaynaklanmaktadır. Bir ürün stokta yoksa, sistem eldeki tipik olarak geniş ürün yelpazesinden mümkün olan en yakın ikame ürünü otomatik olarak tanımlar.
  • 24 saat çalışma: Birçok perakende satış noktası, çalışma saatlerini düzenleyen yasalara tabidir, ancak bu genellikle dark store'lar için geçerli değildir. Sınırsız oldukları için, karanlık mağazalar yılın 365 günü 24 saat serbestçe çalışabilirler. 7/24 hazırlanıp sevk edilen siparişler ile müşteri bekleme süreleri kısalır ve teslim alma süreleri daha uygun hale getirilir.
  • Merkezi rota planlaması: Mallarını teslim etmek için minibüs kullanan dark store'lar, merkezi rota planlamasını uygulamak için veri analitiği ile birlikte GPS sistemlerini kullanabilir. Mallar mümkün olan en kısa sürede teslim edilirken kamyonet başına düşen miktarlar en üst düzeye çıkarılır. Bu, daha fazla mağaza verimliliğine ve daha iyi bir müşteri deneyimine katkıda bulunur.
  • Yeni ürünleri tanıtma kolaylığı: Kullanabilecekleri çok daha fazla raf alanıyla, dark store perakendecilerinin yeni ürünleri denemeleri ve ürün seçimlerine eklemeleri daha kolay olur.

Benzer bir iş modeli olan dropshipping hakkında merak ettiklerinize Dropshipping Nedir konulu makalemizden ulaşabilirsiniz.