Baştan sona bir marka oluşturmak zorlu bir iştir. İster yeni bir işletme için yeni bir marka yaratıyor olun, ister birleşme sonrasında yeni bir marka tasarlıyor olun, ister mevcut bir şirketi yeniden markalaştırıyor olun, marka oluşturma süreci zaman, para ve çok fazla araştırma gerektirir. Ancak güçlü bir marka imajı, hedef kitleniz nezdinde istediğiniz itibarı geliştirmenin en pratik adımıdır. Marka oluşturma için izlemeniz gereken adımları gelin hep birlikte öğrenelim.
Marka kavramı, tutarlı bir imaj oluşturmak için bir araya gelen bir dizi görsel varlık, stil seçimi ve diğer kaynakları ifade eder. Marka bir logo, isim veya slogandan daha fazlasıdır. Mesajlarınızda kullanılan üslup veya çalışanlarınızın kıyafet kuralları gibi şirketinizin itibarına katkıda bulunan hemen hemen her şeyi içerebilir. Toplum tarafından algılandığınız çeşitli yolların bütünü aslında markanızdır, bu nedenle de marka kimliği oluşturma sürecinde ekstra hassas olmak gerekir.
1. Hedef kitlenizi ve rakiplerinizi araştırın: Bir ticari markanın nasıl oluşturulacağı konusunda herhangi bir karar vermeye başlamadan önce mevcut pazarı, yani potansiyel müşterilerinizin ve mevcut rakiplerinizin kim olduğunu anlamanız gerekir:
2. Odak noktanızı ve marka kimliğinizi seçin: Özellikle başlangıçta markanızı herkesin her şeyi olacak şekilde oluşturamazsınız. Odak noktanızı bulmanız ve markanızı oluştururken bunun markanızın diğer tüm bölümlerine bilgi vermesini sağlamanız önemlidir. Kendinizi marka olarak nerede konumlandırıyorsunuz? Markanızla hangi kelimeleri ilişkilendirirsiniz? Markanızı hangi metaforlar veya kavramlar tanımlıyor?
3. Markanızın adını belirleyin: Başlamak istediğiniz işin türüne bağlı olarak adınızın çok az veya çok önemli olduğuna karar verebilirsiniz. Daha önce de belirttiğimiz gibi marka bir isimden çok daha fazlasıdır, bu yüzden de marka adı oluşturmak bir hayli önemli bir adımdır. Marka kimliğinizin kişiliği, eylemleri ve itibarı aslında pazarda ismin anlamını veren şeylerdir. Küçük bir işletme sahibi olarak şirketinizin adı muhtemelen vermeniz gereken ilk büyük taahhütlerden biridir. Bu yönde gitmeye karar verirseniz marka logonuzu, alan adınızı, pazarlamanızı ve ticari marka tescilinizi de etkileyecektir. İdeal olarak, taklit edilmesi zor ve pazardaki mevcut oyuncularla karıştırılması daha da zor olan bir marka adı istersiniz. İleride sunduğunuz ürün gruplarını genişletmeyi planlıyorsanız, ürün kategorinize göre bir marka adı seçmek yerine, işletme adınızı geniş tutmayı düşünün, böylece daha kolay yönlendirilebilirsiniz.
4. Bir slogan üretin: Akılda kalıcı bir slogan, sahip olunması güzel bir varlıktır; sosyal medya hesaplarınızda, web sitesi başlığınızda, özel kartvizitlerinizde ve büyük bir etki yaratmak için yalnızca birkaç kelimenin olduğu herhangi bir yerde slogan olarak kullanabileceğiniz kısa ve açıklayıcı bir ifade üretebilirsiniz.
5. Markanızın görünümünü belirleyin: Bir isim belirledikten sonra marka tasarımınızı, yani markanızı görsel olarak nasıl temsil edeceğinizi, renklerinizi ve tipografinizi düşünmeniz gerekir. Kendi web sitenizi oluşturmaya başladığınızda bu oldukça kullanışlı olacaktır.
6. Marka logonuzu tasarlayın: Yeni bir marka oluşturmayı düşündüğünüzde muhtemelen aklınıza gelen ilk şeylerden biri marka logo oluşturma tasarımıdır. Sonuçta marka logosu, şirketinizin yüzüdür ve potansiyel olarak markanızın olduğu her yerde olabilir. İdeal olarak markanızı benzersiz, tanımlanabilir ve her boyutta çalışacak şekilde ölçeklenebilir bir logoyla oluşturmanız gerekir.
7. Markanızı işletmenizin geneline uygulayın: Markanızı işletmenizin geneline uygulamak, ona tutarlı bir marka hikayesi kazandırır. Bir marka hikayesi işletmenizin kim olduğunu ve neyi temsil ettiğini temsil eder. Müşterilerin mağazanızda ve internette markanızla olan her etkileşimine zemin hazırlar.