17 Nisan

Etkili İletişim Teknikleri

 

 

Etkili iletişim, hayatın her alanında mutlaka işinize yarayacak bir beceri. İster sağlık sektöründe çalışın ister bilişim ister öğretmen olun ister öğrenci, nerede ne işe meşgul olduğunuzdan bağımsız olarak insanlarla iletişim kurmak durumundasınız. Dolayısıyla bu işi iyi yapmak istiyor ve hem kendinize hem de çevrenize iyi gelmeyi seçiyorsanız etkili iletişim teknikleri hakkında fikir sahibi olmalısınız. Bu yazıda sizler için etkili iletişim teknikleri nelerdir, iletişimde iyi olmak için neler yapmak gerekir, iyi bir dinleyici nasıl olunur, gibi konulara açıklık getiriyoruz. Okumaya devam ederek en başarılı liderlerin sahip olduğu beceriler arasındaki etkili iletişim detayları hakkında fikir sahibi olabilir, hayatınızda yepyeni bir siz yaratabilirsiniz.

En Çok İşe Yarayan Etkili İletişim Teknikleri

 

1. Dinleme Becerileri: İyi bir iletişimci, karşısındaki kişiyi anlamaya ve dinlemeye hazırdır. Aktif dinleme becerileri, bir kişinin söylediklerini anlamaya ve doğru şekilde yanıtlamaya yardımcı olur. Dinleme becerilerinizi geliştirmek için dikkati odaklamak, atmanız gereken ilk adım. Konuşmacıya odaklanın ve dikkatinizi dağıtacak her şeyden uzak durun. Konuşmacıya bakın ve onun söylediklerine konsantre olun. Ne söylerse söylesin, konuşmacıyı önyargı veya yargılama yapmadan dinleyin. Daha sonra düşüncelerinizi ifade etmek için bir fırsat bulabilirsiniz. Dinleme becerisi, zaman ve pratikle geliştirilebilir. Bu önerileri uygulayarak, daha iyi bir dinleyici olabilir ve iletişim becerilerinizi geliştirebilirsiniz.

 

2. Beden Dili: İletişim sadece sözcükleri ve cümleleri değil, beden dilini de içerir. İş hayatında etkili iletişim teknikleri sergilemek beden dilini doğru kullanıp kendinizi ve düşüncelerinizi açıkça ifade etmeniz gerekecektir. Peki, beden dili nasıl kullanılır? Öncelikle her koşulda kendinize güvenmekle başlayın. Bu her iletişimin anahtarıdır. Göz teması kurmak ise ikinci sırada yer alır ve karşıdaki kişiye ilgi duyduğunuzu ve söylediklerine önem verdiğinizi gösterir. Yüz ifadeleriniz, karşıdaki kişiyle bağ kurmanıza ve duygularınızı ifade etmenize yardımcı olur. Güler yüz, samimi bir tavır, neşe ve empati gibi yüz ifadeleri kullanarak karşı tarafın size daha yakın hissetmesini sağlayabilirsiniz. Kısacası beden dili, insanlarla iletişiminizi en az ağzınızdan çıkanlar kadar etkiler.

 

3. Doğru Kelimeleri Kullanma: İyi bir iletişimci, mesajını açıkça ve doğru şekilde ifade eder. Doğru kelimeleri seçmek, yanlış anlaşılmalara veya karışıklıklara neden olmadan iletişim kurmanıza yardımcı olur. Dolayısıyla cümlelerinizi kurmadan önce bir süre düşünün ya da mümkünse konuşmanızı prova edin.

 

4. Empati Kurma: Empati, karşısındaki kişinin duygularını ve perspektifini anlama yeteneğidir. Empati kurmak, karşılıklı anlayışı artırarak etkili bir iletişim kurmanıza yardımcı olur. Etkili iletişim becerileri ve teknikleri arasında yer alan empati kurma becerisi sayesinde karşınızdaki kişinin bakış açısını anlayarak onlarla aynı sayfada kalabilir, daha iyi bir dinleyici olabilir, çatışmaların azalmasına destek olabilir ve ilişkileri güçlendirmeyi sağlayabilirsiniz.

 

5. Netlik: Etkili iletişim kurmanın yollarından bir diğeri de net ve açık bir şekilde konuşmaktır. Düşüncelerinizi netleştirmek ve doğru mesajı iletmek, iletişimde başarılı olmanıza yardımcı olur. Dolayısıyla konuşmalarınızda, karşınızdaki kişi veya kişilere söyleyeceğiniz sözleri, dolandırmadan ama onları da kırmadan söylemekten çekinmeyin.

 

6. Soru Sorma: Soru sormak, karşınızdaki kişinin düşüncelerini ve duygularını anlamanıza yardımcı olur. Doğru soruları sormak, diyalogu ileriye taşır ve iletişim kalitesini artırır.

 

7. Kısa ve Öz Olma: İletişimde, uzun ve gereksiz ayrıntılardan kaçınmak, karşınızdaki kişinin ilgisini canlı tutmaya büyük katkı sağlar. Dolayısıyla kısa ve öz bir şekilde konuşarak mesajınızın açık ve anlaşılır olmasını sağlayabilirsiniz.

 

8. Ön Yargılardan Kurtulma: Etkili iletişim kurma yollarını tıkayan ön yargılar, iletişimi zorlaştırabilir ve karşılıklı anlayışı azaltabilir. Bu sebeple önyargılarınızdan kurtulmak, bu süreçte atacağınız en faydalı adım olacaktır.